Forum

Na tym forum publikuję moje spojrzenie na Świat. Świat ogólny ale także techniczny, polityczny, gospodarczy, motoryzacyjny. Chciałbym także przyjrzeć się życiu mojemu z zewnątrz. Co minęło i już nie wróci. Dlatego też jest wyłączona możliwość komentowania.

Nawigacja po forum
Musisz się zalogować jeżeli chcesz umieszczać wpisy i zakładać tematy.

Common Rail przełom technologiczny

Common Rail przełom technologiczny w sposobie zasilania paliwem silników wysokoprężnych.

Ludzkość od dawne używała tej technologii do rozdziału płynów. Każda gospodyni domowa ma ten system zasilania w wodę u siebie w domu. Instalacja rur hydraulicznych wodnych w mieszkaniu czy też domku w biurach dużych centrów obliczeniowych, to nic innego jak Common Rail. Ciśnienie wody w rurach dostarcza cały czas gotowości do jej wypłynięcia, gdy tylko użytkownik uruchomi ręcznie wtryskiwacz.

Jakie urządzenie pełni rolę wtryskiwacza?

Oczywiście to jest bateria umywalkowa, tajfun lub inna technologia do uruchamiania wypłynięcia wody. Jest to najprostsze urządzenie Common Rail, sterowane wyłącznie potrzebą pobrania wody.

Pierwsze konstrukcje Common Rail na Świecie

Samochody a raczej wysokoprężne silniki samochodowe stawały się coraz większym problemem ekologicznym. Wytwarzały duży hałas, spalały dużo paliwa, mniejsza moc niż można by się spodziewać po ilości spalanego paliwa. Inżynierowie konstruktorzy badali możliwości innych rozwiązań systemu wtryskowego, bo to on miał zasadnicze znaczenie dla pracy wysokoprężnego silnika. Tym rozwiązaniem okazał się wyżej opisany system Common Rail. Historia powstawania jest opisana tutaj

Zasada działania

Wtrysk Common Rail, znany również jako wtrysk akumulatorowy, to układ wtryskowy do wysokoprężnych silników spalinowych. Pompa wysokiego ciśnienia pompuje paliwo do układu rur, który jest stale pod ciśnieniem podczas pracy silnika. Układ rur to oczywiście przewody wysokiego ciśnienia i zbiornik akumulacyjny.

Common Rail co oznacza ten termin? To wspólny, wysokociśnieniowy zbiornik akumulacyjny paliwa. Zasilany przewodem wysokiego ciśnienia z pompy wysokiego ciśnienia. Akumuluje paliwo i przekazuje wysokie ciśnienie do przewodów wysokiego ciśnienia połączonych z wtryskiwaczami. Dopóki wtryskiwacze są zamknięte ten stan wysokiego ciśnienia się utrzymuje.

Wtrysk w procesie Common Rail

Podstawową ideą jest całkowite oddzielenie wytwarzania ciśnienia od rzeczywistego procesu wtrysku. Umożliwia to wtrysk kontrolowany wyłącznie przez charakterystykę mapy. Czas wtrysku a co za tym idzie wielkość wtrysku oraz ilość razy otwierania zaworu wtryskiwacza są regulowane przez elektroniczne sterowanie pracy silnikiem.
Sterownik uruchamia jeden zawór odpowiednio ustawiony dla danego cylindra, tak zwany wtryskiwacz, który zastępuje konwencjonalne dysze wtryskowe klasycznych silników wysokoprężnych.

Proces wtrysku na końcu skoku kompresji dzieli się na trzy grupy:

  1. wtrysk wstępny; możliwe są maksymalnie dwa wtryski pilotowe dla płynnej pracy silnika
  2. główny wtrysk, który można podzielić na pierwszy i drugi wtrysk główny
  3. oraz wtrysk końcowy, który można zastosować w celu zmniejszenia tworzenia się sadzy w silniku, uzyskania niskiej wartości NOx dla katalizatorów SCR lub do swobodnego spalania w filtrach cząstek stałych silnika Diesla.

Common Rail przełom technologiczny - część duga