Forum

Na tym forum publikuję moje spojrzenie na Świat. Świat ogólny ale także techniczny, polityczny, gospodarczy, motoryzacyjny. Chciałbym także przyjrzeć się życiu mojemu z zewnątrz. Co minęło i już nie wróci. Dlatego też jest wyłączona możliwość komentowania.

Nawigacja po forum
Musisz się zalogować jeżeli chcesz umieszczać wpisy i zakładać tematy.

Common Rail Historia

W 1937 roku Prosper L’Orange wynalazł i opracował sposób na bezpośredni wtrysk paliwa do silnika Diesla. Common Rail powstał między innymi w wyniku badań w ETH Zurich w latach 1976–1992, ale nie był tam jeszcze wykorzystywany w pojazdach. Ciągłe pompowanie oleju napędowego do centralnej rury ciśnieniowej powoduje wytworzenie wysokiego ciśnienia wtrysku ponad 1000 barów. Ta wspólna szyna służy jako zbiornik (zwany też zasonikiem) dla wszystkich wtryskiwaczy.

W latach siedemdziesiątych dział rozwoju fabryki urządzeń wtryskowych Aken, WTZ Diesel Engines Roßlau i SKL Magdeburg, pracował nad elektronicznie sterowanym układem wtryskowym Diesel (EDES) do stacjonarnych silników Diesla. Ponieważ ciśnienie szyny prawie się nie zmienia w czasie wtrysku, początkowo stosowano termin wtrysk stały.

Na targach w Lipsku w 1981 r. SKL zaprezentował publicznie pełny silnik 6 VDS 26/20 ALE-2 jako system common rail. Po udanych testach wytrzymałościowych trwających kilka tysięcy godzin.

Zużycie paliwa zostało zmniejszone o 9 g / kWh, a zmętnienie (zanietrzyszczenie spalin) do 60%. Sterowanie elektroniczne działało z niezwykłą szybkością i precyzją.

Pierwszym na świecie silnikiem wysokoprężnym Common Rail do pojazdu drogowego był silnik MN 106 firmy VEB IFA Motorenwerke Nordhausen, który został zainstalowany w zmodyfikowanej ciężarówce IFA W50. 16 maja 1985 r. W50 po raz pierwszy jechał drogą publiczną w Chemnitz. Do 1986 r. Przejechano 17 000 km. W NRD układ nosił nazwę EDES („elektroniczny układ wtrysku oleju napędowego”). Rozwój został zatrzymany z powodu braku środków finansowych. Po renowacji silnik był wystawiany w August Horch Museum do marca 2014 r. Silnik wypożyczono do Muzeum IFA w Nordhausen od 2014 roku.

W latach osiemdziesiątych, w oparciu o wyniki ETH, rozpoczęto przygotowania systemu Unijet Common Rail. System został opracowany przez Magneti Marelli, Centro Ricerche Fiat i Elasis do 1993 roku. Problemy z tolerancjami wtryskiwaczy początkowo uniemożliwiały planowaną produkcję seryjną. Bosch kupił patenty pod koniec 1993 roku i opracował system Common Rail do produkcji seryjnej. W październiku 1997 r., Dziesięć lat po pierwszym samochodzie z bezpośrednim wtryskiem (Fiat Croma TD i.d.), wprowadzono pierwszy pojazd drogowy z wtryskiem Common Rail: Alfa Romeo 156 JTD. Krótko przed tym seria silników MTU BR4000 do zastosowań dla pojazdów szynowych i pojazdów terenowych weszła do produkcji seryjnej we wrześniu 1997 r. Z układem common rail od L'Orange.

W 1998 roku Daimler-Benz jako pierwszy niemiecki producent silnika OM 611.

OM 611 Mercedes-Benz to czterocylindrowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem common rail. Został wprowadzony w 1997 roku w modelu C 220 CDI. Pojazdy z tym typem silnika mają głównie „200 CDI” i „220 CDI” w opisie sprzedaży.

Artykuł dotyczy także silników OM 612 i OM 613 z pięcio- i sześciocylindrowymi, a także silnikami rzędowymi, które są technicznie ściśle powiązane z OM 611. Pojazdy z pięciocylindrowym silnikiem tego typu mają przeważnie „270 CDI” w oznaczeniu handlowym, a sześciocylindrowe silniki przeważnie „320 CDI”.

W latach 1997-2005 silniki te były używane głównie w Klasie C W202, Klasie E W210, jako sześciocylindrowe również w Klasie S W220 oraz w samochodach dostawczych („Sprintern”).

BMW zaoferowało również silnik Common Rail z BMW M57. W tym samym roku Citroën rozpoczął także rozwój i wprowadził własny system z C6.

Grupa PSA Peugeot Citroën, we współpracy z firmą Siemens, wprowadziła na rynek pierwsze wtryskiwacze piezoelektryczne. Dzięki krótkim czasom reakcji technologii piezo, czasy wtrysku można kontrolować bardziej precyzyjnie i szybciej. Możliwe jest do ośmiu wtrysków na proces spalania. W rezultacie proces spalania, a także właściwości akustyczne mogą być jeszcze bardziej wyciszone, silnik osiąga niższe wartości emisji spalin i niższe zużycie paliwa przy tej samej mocy.

Najważniejszymi dostawcami systemów common rail są dzisiaj Bosch, L’Orange, Delphi, Denso, Magneti Marelli i Continental.

Systemy wtrysku benzyny.

Mitsubishi Carisma GDI (bezpośredni wtrysk benzyny) był pierwszym samochodem produkowanym z bezpośrednim wtryskiem benzyny warstwowej, który został wprowadzony na rynek w 1997 roku.

Wśród samochodów z silnikami benzynowymi VW, (wraz z dostawcą Bosch) to VW jest przedstawicielem bezpośredniego wtrysku benzyny. Również w tym przypadku szyna paliwowa (szyna wspólna) zasila elektrycznie sterowane zawory wtrysku wysokiego ciśnienia znajdujące się pod otworem wlotowym w głowicy cylindrów. Jednak przy 200 barach (20 MPa) ciśnienie paliwa jest stosunkowo niskie w porównaniu do wtrysku oleju napędowego. W ostatnich latach znaczna część oferty silników VW / Audi została przekształcona w technologię FSI lub TFSI.